بریتانیا شبکه‌ای مرتبط با جمهوری اسلامی را تحریم کرد

بریتانیا ۱۲ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی را تحریم کرد و آنها را به مشارکت در فعالیت‌های خصمانه، از جمله طرح‌ریزی حملات و ارائه خدمات مالی به گروه‌هایی که در پی بی‌ثبات کردن بریتانیا و کشورهای دیگر هستند، متهم کرد.جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۴ آغاز شد که در پی آن، شماری از اصلی‌ترین مقامات حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای کشته شدند. چهل روز بعد، تهران و واشنگتن بر سر آتش‌بسی دو‌هفته‌ای توافق کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واپسین ساعات باقی‌مانده از این آتش‌بس اعلام کرد که به درخواست شماری از مقام‌های پاکستان، از سرگیری احتمالی حملات به جمهوری اسلامی را به‌طور موقت متوقف و آتش‌بس را تمدید کرده است.

در این بین، مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با میانجی‌گری پاکستان نیز بی‌نتیجه پایان یافت.

در هفته‌های گذشته تنش‌ میان دو کشور بر سر کنترل تنگه هرمز بالا گرفته است. تهران از زمان آغاز جنگ تا کنون این آب‌راه مهم بین‌المللی را مسدود کرده است؛ اقدامی که بویژه به‌دلیل پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی، به تنش میان تهران و بسیاری از دیگر کشورها نیز انجامیده است.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران مستقل، آتش‌بس کنونی میان تهران و واشنگتن را “شکننده” می‌دانند.

آخرین خبرها از تحولات جنگ را از اینجا دنبال کنید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران

نتانیاهو در دفتر خود نشست امنیتی برگزار می‌کند
بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هم‌اکنون در دفتر خود در اورشلیم (بیت‌المقدس) یک نشست امنیتی برگزار می‌کند.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهاد آتش‌بس او را رد کرد.

این نشست همچنین پیش از گفت‌وگوهای مستقیم اسرائیل و لبنان انجام می‌شود که قرار است اواخر این هفته در واشنگتن برگزار شود.

کاهش شدید صادرات آلمان به خاورمیانه در پی جنگ
بر اساس ارزیابی خبرگزاری رویترز بر پایه نخستین داده‌های اداره فدرال آمار آلمان، در پی جنگ در خاورمیانه، صادرات به ایران در ماه مارس در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، ۶۷ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۲۵ میلیون یورو رسید.

صادرات به کشورهای همسایه ایران در منطقه خلیج فارس نیز به شدت کاهش یافت. صادرات به قطر با افتی نزدیک به ۶۰ درصد به حدود ۵۴ میلیون یورو رسید و صادرات به عراق با ۵۵ درصد کاهش به ۵۸ میلیون یورو رسید.

صادرات به کویت نیز با ۵۸ درصد کاهش به حدود ۴۴ میلیون یورو سقوط کرد و صادرات به عربستان سعودی با بیش از ۱۳ درصد کاهش به ۶۴۳ میلیون یورو رسید.

حجم تجارت با امارات متحده عربی نیز بیش از ۳۸ درصد کاهش یافت و به ۵۸۲ میلیون یورو رسید.

در عین حال صادرات به عمان ۱۷ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۴۵ میلیون یورو و حجم صادرات به بحرین نیز با ۶۴ درصد افت به ۱۴.۲ میلیون یورو رسید.

طبق آمار منتشر شده، در مجموع، صادرات آلمان به این هشت کشور یادشده در ماه مارس به کمتر از ۱.۵ میلیارد یورو رسیده است. این رقم ۷۵۷ میلیون یورو کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

“سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های حماس و حزب‌الله تقریبا ۹۹ درصد موفق بوده است”
یووال استاینیتس، رئیس شرکت رافائل که شرکت دولتی صنایع پیشرفته دفاعی اسرئیل است، در کنفرانسی که از سوی “مرکز اورشلیم (بیت‌المقدس) برای امنیت و امور خارجی” برگزار شد، گفت از زمان حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، حماس در غزه و گروه تروریستی حزب‌الله در لبنان در مجموع حدود ۴۰ هزار موشک به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

او خبر داد: «گنبد آهنین بیشتر آن‌ها را با نرخ موفقیتی رهگیری کرد که ۱۰۰ درصد نبود، اما به ۱۰۰ درصد نزدیک بود. این رقم حدود ۹۸ درصد، حتی ۹۹ درصد است. بنابراین کامل نیست، اما تقریبا همین‌طور است.»

استاینیتس همچنین اشاره کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۴ در دو دور درگیری، حدود ۱۵۰۰ موشک بالستیک به سوی اسرائیل شلیک کرده و “فقط چند ده” موشک رهگیری نشده‌اند.

او همچنین تاکید کرد که کمبودی در موشک‌های رهگیر وجود نداشته است.

سفر وزیر امور خارجه ترکیه به قطر برای گفت‌وگو در باره جنگ ایران
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در آنکارا، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، قرار است روز سه‌شنبه، ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) برای گفت‌وگو درباره جنگ ایران، پیامدهای آن برای منطقه خلیج فارس و وضعیت تنگه هرمز به قطر سفر کند.

طبق این گزارش، ترکیه که عضو ناتو و همسایه ایران است، از زمان آغاز درگیری‌ها در تماس نزدیک با آمریکا، ایران و همچنین پاکستان به‌عنوان میانجی بوده است.

هاکان فیدان که آخرین بار در ماه مارس به دوحه سفر کرده بود، در آخر هفته نیز دو تماس تلفنی جداگانه با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، داشته است.

به گفته منبع مورد استناد رویترز، فیدان در سفر خود حمایت ترکیه از متحدش قطر را در برابر حملات ایران مورد تأکید قرار خواهد داد.

چین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی مرتبط با ایران را محکوم کرد
چین به‌شدت با تحریم‌های آمریکا علیه سه شرکت مستقر در چین که به گفته واشنگتن در عملیات نظامی ایران نقش داشته‌اند، مخالفت کرده و این تحریم‌ها را “غیرقانونی” و “یک‌جانبه” خواند.

گوئو جیاکون، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) در یک نشست خبری گفت: «ما همواره از شرکت‌های چینی خواسته‌ایم فعالیت‌های خود را مطابق قوانین و مقررات انجام دهند و قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی دفاع خواهیم کرد.»

او همچنین افزود: «فوری‌ترین اولویت این است که با هر وسیله‌ای از بازگشت درگیری‌ها جلوگیری شود، نه این‌که از جنگ به‌عنوان ابزاری برای بدنام کردن و تخریب دیگر کشورها استفاده شود.»

آمریکا روز یکشنبه، سه شرکت ماهواره‌ای چینی و یک نهاد وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی را به اتهام کمک اطلاعاتی به تهران تحریم کرد. این شرکت‌ها متهم شده‌اند که با ارائه تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای، به جمهوری اسلامی برای حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کمک کرده‌اند. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است واشنگتن علیه نهادها و افرادی که به برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی کمک کنند، اقدام خواهد کرد.

اعمال این تحریم‌ها در حالی است که چین تأیید کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، این هفته در پکن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه درباره این دیدار گفت: «سفر ترامپ به چین یک سفر دوجانبه است و به خودشان مربوط است.»

او در عین حال، ضمن “راهبردی” خواندن مناسبات تهران و پکن و با توصیف جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران به عنوان “بخشی از یک روند جهانی در راستای تشدید یک‌جانبه‌گرایی از سوی آمریکا” ابراز اطمینان کرد که “دوستان چینی ما به خوبی می‌دانند چگونه از این فرصت‌ها برای هشدار نسبت به پیامدها و تبعات اقدامات غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا بر صلح و امنیت منطقه و به تبع آن بر ثبات اقتصادی و امنیت بین‌الملل استفاده کنند”.

این در حالی است که یک مقام کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ در سفر دو روزه خود به پکن، شی جین‌پینگ را به دلیل حمایت مداوم از ایران تحت فشار قرار خواهد داد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «من انتظار دارم که رئیس جمهور به چین فشار بیاورد، چنان که قبلاً هم این کار را کرده است.»

نخست‌وزیر لبنان: از صلح با اسرائیل تنها پس از تحقق خواسته‌هایمان حمایت می‌کنیم
نواف سلام، نخست‌وزیر لبنان، در گفت‌وگو با شبکه سعودی “العربیه” در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات با اسرائیل برای آتش‌بس است یا توافق صلح، گفت: «ما از صلح حمایت می‌کنیم، اما این صلح شرایطی دارد. این موضوعی است که در مرحله‌ بعدی به آن خواهیم رسید.»

او تأکید کرد که لبنان در حال حاضر در گفت‌وگوهای مقدماتی با اسرائیل در واشنگتن حضور دارد تا زمینه برای مذاکرات جدی‌تر فراهم شود.

به گفته نواف سلام، خواسته‌های بیروت شامل این موارد می‌شود: برقراری آتش‌بس، خروج کامل اسرائیل از خاک لبنان و آزادی زندانیان لبنانی که در جریان درگیری‌ها بازداشت و در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند.

او افزود: «پس از اجرای خواست‌های لبنان، ما آماده گفت‌وگو درباره شرایط صلح در چارچوبی گسترده‌تر و عربی هستیم، زیرا این موضوع بر کشورهای عربی نیز تأثیر می‌گذارد.»

سلام همچنین اذعان کرد که حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، با مذاکره با اسرائیل مخالف است. با این حال یادآور شد که لبنان پیش‌تر نیز در سال ۱۹۸۳ وارد مذاکراتی با اسرائیل شده بود، هرچند آن مذاکرات به نتیجه نرسید.

حزب‌الله از دوم مارس (۱۱ اسفند سال گذشته) و چند روز پس از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران، به خاک اسرائیل موشک پرتاب کرد؛ موضوعی که به حملات سنگین هوایی اسرائیل و گسترش حضور زمینی ارتش این کشور در لبنان انجامید. آتش‌بسی که از اواسط آوریل میان دو طرف آغاز شده بود، تا حد زیادی فروپاشیده است.

بقایی: اولویت برای جمهوری اسلامی خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تایید کرده است که در پاسخ این کشور به پیشنهادات دولت ترامپ برای حل مناقشه میان دو کشور، بستن پرونده اتمی موضوعیت نداشته است.

اسماعیل بقایی روز دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت، در کنفرانس خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: «ما قبلا هم گفته بودیم که در این مرحله تمرکز ما بر چیزی است که فوریت دارد و آن خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها به شمول لبنان و تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز و همزمان توقف اقدامات خلاف قانون و راهزنی دریایی آمریکا علیه کشتی‌های تجاری است.»

بقایی این موضع را “بسیار مسئولانه و معقول” خواند که در وضعیت کنونی “اولویت‌ها را ببینیم و برای حل و فصل آن‌ها متمرکز شویم، تا اینکه درباره موضوعاتی صحبت کنیم که سابقا حداقل دو بار منجر به جنگ شده است”.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به دو دور مذاکرات میان ایران و آمریکا و بروز دو جنگ در یک سال اخیر در گرماگرم این مذاکرات است.

بقایی همچنین در واکنش به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای آمادگی جهت انتقال ذخایر اورانیوم ایران دوباره تأکید کرد: «در مرحله کنونی تمرکز ما بر پایان جنگ است، این که بعدا درباره هسته‌ای و مواد ایران چه تصمیمی گرفته شود هر موقع زمانش برسد صحبت می‌کنیم.»

به حاشیه‌ای راندن پرونده هسته‌ای در پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهادهای دولت ترامپ برای پایان جنگ و همچنین تأکید بر حفظ غنی‌سازی و مالکیت بیش از ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰درصد از جمله مواردی است که به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، ناخشنودی دولت ترامپ از پاسخ ایران را به دنبال داشته است. ترامپ این پاسخ را “کاملا غیرقابل قبول” خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ناخشنودی دونالد ترامپ از پاسخ تهران گفت: «برای ما رضایت دیگران مهم نیست.»

رئیس جمهور آمریکا در پیامی در شبکه تروث سوشال ایران را به “۴۷ سال بازی دادن و خندیدن به آمریکا برای دهه‌ها” متهم کرده و گفته بود که “به زودی این کار متوقف خواهد شد”.

اسماعیل بقایی در ادامه کنفرانس خبری روز دوشنبه، به دولت بحرین حمله کرد و اقدامات این کشور “در مقابله با همدلی مردم بحرین با مردم ایران و عزاداری برای مرجعیت شیعه” را “نقض فاحش حقوق بشر” خواند.

او سلب تابعیت از شهروندان بحرینی را “مجازاتی قرون وسطایی و منسوخ شده” توصیف کرد که ” خلاف اصول بنیادین حقوق بشر” است.

این اظهارات در حالی است که جمهوری اسلامی علیه مخالفان خود در خارج از کشور در حال حاضر مجازات‌هایی همچون سلب مالکیت و عدم ارائه خدمات کنسولی را دنبال می‌کند و بعضا تعدادی از مخالفان به سلب تابعیت تهدید شده‌اند.

بقایی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران وجود لکه نفتی در سواحل خارک را “دروغ محض‌ و ساختگی” خواند.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده در روزهای ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت، لکه‌ای بزرگ را در آب‌های اطراف جزیره خارک، مهم‌ترین پایانه صادرات نفت ایران، نشان می‌دهد که به گفته کارشناسان با “نشت نفت” سازگار است.

همزمان با تکذیب بقایی در مورد لکه نفتی در سواحل خارک، سازمان محیط‌ زیست ایران با صدور اطلاعیه‌ای وجود لکه را در آب‌های خارک تأیید کرد، ولی منشاَ آن را به “تخلیه آب توازن (Ballast Water) آغشته به مواد نفتی از یک نفتکش که پیش از این در نزدیکی تنگه هرمز دچار آسیب‌دیدگی شده بود” نسبت داد.

اطلاعیه سازمان محیط زیست وجود لکه آب آغشته به نفت در سواحل خارک را تکذیب نمی‌کند، تنها مدعی است که “هیچ‌گونه نشت نفت از خطوط لوله، تأسیسات پایانه‌های نفتی و یا سکوهای متعلق به شرکت نفت فلات قاره ایران در این منطقه مشاهده یا گزارش نشده است”.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی: اموال علی کریمی شناسایی و مصادره شد
قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که موفق به “شناسایی” بخشی از اموال علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، شده و آنها را مصادره کرده است.

در اطلاعیه قوه قضائیه ادعا شده است: «با استعلامات صورت‌ گرفته از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، برخی از املاک ‌علی کریمی که سعی در اختفای آنها داشته شناسایی شده است.»

این اطلاعیه همچنین مدعی است که “دو واحد تجاری و ۴ واحد مسکونی از علی کریمی شناسایی و به دستور قضایی به نفع مردم توقیف شده است”.

علی کریمی که از هواداران فعال رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران به شمار می‌آید پس از جنبش “زن زندگی آزادی” در سال ۱۴۰۱ از ایران خارج شد.

خبرگزاری میزان، رسانه وابسته به قوه قضائیه، علی کریمی را “خائن به وطن” خوانده است.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از توقیف اموال ده‌ها و سپس صدها نفر از ایرانیان داخل و خارج کشور خبر داده‌اند؛ اقدامی که به گفته آنها، در چارچوب مقابله با “همکاری با دشمن” و “حمایت از حملات آمریکا و اسرائیل” صورت گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، در یکی از مراحل این روند، اموال و دارایی‌های دست‌کم ۶۳ نفر از چهره‌های شناخته‌شده شناسایی، مسدود و توقیف شده است؛ اقدامی که شامل حساب‌های بانکی، املاک و حتی خودروهای این افراد می‌شود.

این فهرست تنها به یک گروه محدود ختم نمی‌شود. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از توقیف اموال بیش از ۱۰۰ نفر و حتی بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی خارج از کشور منتشر شده بود.

کره جنوبی حمله به کشتی باری را محکوم کرد و وعده واکنش داد
دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه، ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) حمله به یک کشتی باری متعلق به یک شرکت کشتیرانی کره‌ای در تنگه هرمز در ماه جاری را شدیداَ محکوم کرد.

یک مقام ارشد کاخ ریاست جمهوری با تأکید بر این که کره جنوبی “پس از شناسایی منبع حمله، قصد دارد به آن پاسخ دهد”، افزود که سئول حملات به کشتی‌های غیرنظامی را “غیر قابل‌تحمل” می‌داند.

او به خبرنگاران گفت که کارشناسان کره جنوبی بررسی‌های اولیه‌ای از خسارت وارده به کشتی را انجام داده‌اند.

تحقیقات صورت‌گرفته تایید می‌کند که کشتی توسط دو “پرتابه ناشناس” مورد اصابت قرار گرفته است. این حمله منجر به آتش‌سوزی در موتورخانه کشتی شده است.

سئول اعلام کرده است که اکنون در حال هماهنگی برای واکنش قاطع به این حادثه برای تضمین امنیت شهروندان و مسیرهای دریایی خود است.

دونالد ترامپ انفجار و آتش‌سوزی در این کشتی تحت مدیریت کره جنوبی را به حمله‌ای از سوی ایران نسبت داده است. جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده است.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشال گفته بود که ایران همزمان با آغاز عملیاتی از سوی آمریکا برای بازگشایی تنگه هرمز به روی کشتی‌ها، به سمت کشتی کره‌ای و اهداف دیگر شلیک کرده است.

او در همین رابطه از کره جنوبی خواسته بود که به تلاش جدید او برای کمک به هدایت کشتی‌های گرفتار در تنگه هرمز بپیوندد.

کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود که درخواست ترامپ از کشورها برای استقرار کشتی‌های نیروی دریایی جهت تشکیل ائتلافی به منظور تضمین عبور ایمن از این آبراه حیاتی را با دقت بررسی خواهد کرد، ولی تأکید کرده بود چنین اقدامی نیاز به تأییدیه قانونی و بین‌المللی دارد.

۲۰ هزار استاد دانشگاه در ایران در انتظار دسترسی به اینترنت
بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد، اعلام کرد که برای بهبود دسترسی به اینترنت در واحدهای دانشگاهی، مجوزهای آی‌پی برای ۲۴۵۰ واحد دانشگاهی دریافت شده است تا استادان و دانشجویان بتوانند در داخل دانشگاه به اینترنت متصل شوند.

او در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا همچنین گفت که درخواست تأمین اینترنت برای حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی ارائه شده و دانشگاه در انتظار تأیید نهایی این موضوع است.

به گفته رنجبر، این اقدامات “با هدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و تسهیل دسترسی به منابع دیجیتال برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام می‌شود و امید است که رضایت کاربران در دانشگاه افزایش یابد”.

در همین حال تداوم قطع اینترنت، اثرات منفی آن بر زندگی مردم و به‌خصوص تبعیضی که تحت عنوان “اینترنت پرو” در حق بخش بزرگی از جامعه اعمال می‌‌شود، بحث داغ روز در ایران است.

روزنامه اعتماد، دوشنبه ۲۱ اردیبهشت، در یادداشتی با اشاره به قطع اینترنت از نهم اسفند، روز اول جنگ، که به دستور شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت، می‌نویسد: «این تصمیم به ‌واسطه شرایط فوق‌العاده جنگی و تا زمان برقراری آتش‌بس قابل توجیه بود… اما اکنون نزدیک به ۷۰ روز از آغاز این سیاست می‌گذرد و تداوم آن بیش از هر چیز به نماد یک تصمیم فرسایشی و بی‌حاصل تبدیل شده است.»

چند هفته پیش یکی از اپراتورهای کشور با ارسال پیامک به گروهی از مشترکان خاص خود اعلام کرد که در ازای پرداخت مبلغی مشخص، دسترسی به اینترنت بین‌المللی را تحت عنوان “اینترنت پرو” و با شرایطی ویژه فراهم می‌کند.

اعتماد در ادامه گزارش خود، با اشاره به این ماجرا، می‌نویسد: «این اقدام، فارغ از جنبه‌های فنی آن، یک پیام روشن را به جامعه القا می‌کند: اینترنت دیگر یک حق برابر و عمومی نیست، بلکه امتیازی است که می‌تواند به گروهی خاص واگذار شود! طبیعی است که چنین وضعیتی احساس تبعیض ایجاد می‌کند و شکاف دیجیتال را از یک مساله فناورانه به مساله‌ای اجتماعی تبدیل می‌کند.»

یادداشت در انتها به صراحت می‌گوید که بستن اینترنت راهکار حکومت در مقابله با نارضایتی‌هاست و می‌افزاید: «واقعیت این است که نارضایتی‌های اجتماعی ریشه در مسائل عمیق‌تری دارند؛ محدود کردن ابزارهای ارتباطی نه این مشکلات را حل می‌کند و نه جایگزینی برای مواجهه جدی با آنهاست.»

نتانیاهو: مجتبی خامنه‌ای زنده است ولی قدرت و نفوذ پدرش را ندارد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که باور دارد مجتبی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هنوز زنده است، با وجود آن‌که از زمان معرفی او به‌ عنوان جانشین پدرش، علی خامنه‌ای در اواخر اسفند سال گذشته، در انظار عمومی دیده نشده و پیامی صوتی یا تصویری از او نیز منتشر نشده است.

نتانیاهو در گفت‌وگو با برنامه “۶۰ دقیقه” شبکه سی‌بی‌اس، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت جسمانی و میزان نفوذ عملیاتی مجتبی خامنه‌ای گفت: «فکر می‌کنم او زنده است. اما این‌که حالش چگونه است، سخت می‌شود گفت. او در یک پناهگاه یا مکان مخفی پنهان شده است.»

نتانیاهو همچنین گفت که مجتبی خامنه‌ای تلاش می‌کند “اقتدار خود را تثبیت کند”، اما میزان نفوذ و قدرت او را کمتر از پدرش، علی خامنه‌ای، ارزیابی کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در باره وضعیت مجتبی‌ خامنه‌ای اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کنند.

اخیراَ مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفت که دیداری “دو ساعت و نیمه” با خامنه‌ای داشته است و مظاهر حسینی، مسئول دیدارهای دفتر علی خامنه‌ای، نیز درباره آسیب‌هایی که به مجتبی خامنه‌ای در جریان بمباران بیت رهبری در حملات آمریکا و اسرائیل وارد آمده توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت که موج اصابت موشک باعث به‌زمین خوردن مجتبی خامنه‌ای شده و “یک مقدار کشکک پا و کمرشان آسیب دیده بود… در سلامتی کامل هستند… یک ترک کوچکی پشت گوش‌شان خورده که وقتی عمامه می‌گذارند، اصلا معلوم نیست…”.

حسینی مدعی شد که مجتبی خامنه‌ای “در سلامت کامل به سر می‌برد… و دشمن با بهانه‌های مختلف می‌خواهد یک صوتی، تصویری بگیرد تا بتواند کاری کند”.

برگزاری نشست چندملیتی وزیران دفاع درباره تنگه هرمز با میزبانی فرانسه و بریتانیا
به گفته دولت بریتانیا، این کشور در همراهی با فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۲ مه، میزبان نشست چندملیتی وزیران دفاع درباره برنامه‌های نظامی برای بازگرداندن جریان تجارت از طریق تنگه هرمز خواهد بود.

این اعلام از سوی بریتانیا چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ایران به لندن و پاریس درباره اعزام ناوهای جنگی به منطقه هشدار داد.

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که جان هیلی، وزیر دفاع، همراه با همتای فرانسوی خود، کاترین ووترن، ریاست نخستین نشست وزیران دفاع مأموریت چندملیتی را با حضور بیش از ۴۰ کشور برعهده خواهد داشت.

این نشست مجازی در ادامه گردهمایی دو روزه برنامه‌ریزان نظامی در لندن در ماه آوریل برگزار می‌شود؛ نشستی که در آن جزئیات عملیاتی مأموریتی چندملیتی به رهبری بریتانیا و فرانسه برای حفاظت از کشتیرانی در این آبراه راهبردی پس از برقراری یک آتش‌بس پایدار بررسی شد.

جان هیلی گفت: «ما در حال تبدیل توافق‌های دیپلماتیک به برنامه‌های عملی نظامی برای بازگرداندن اعتماد به کشتیرانی از طریق تنگه هرمز هستیم.»

این تحولات هم‌زمان با اعزام ناوهای جنگی فرانسه و بریتانیا به خاورمیانه رخ داده است.

فرانسه ناو هواپیمابر هسته‌ای “شارل دوگل” را به منطقه اعزام کرده و بریتانیا نیز روز شنبه اعلام کرده بود که ناوشکن “اچ‌ام‌اس دراگون” را اعزام می‌کند.

هر دو کشور اعلام کرده‌اند که این اعزام‌ها نوعی “استقرار پیشاپیش” برای هرگونه مأموریت بین‌المللی احتمالی جهت حفاظت از کشتیرانی است.

در همین حال، کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه هشدار داد که ناوهای جنگی بریتانیا و فرانسه یا هر کشور دیگری با پاسخی قاطع و فوری روبه‌رو خواهند شد.

او گفت: «تنها جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امنیت این تنگه را برقرار کند.»

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان نیز با انتشار یادداشتی، با اشاره به اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه به دریای سرخ و خلیج عدن، این اقدام را “بخشی از همکاری نظامی فرانسه و بریتانیا با آمریکا و اسرائیل در موضوع تنگه هرمز” دانست و آن را در حکم “اعلام جنگ” علیه جمهوری اسلامی توصیف کرد.

شریعتمداری خواهان “مقابله پیشدستانه” با ناوهای جنگی فرانسه و بریتانیا شد.

او مدعی شد حمله به این ناوها می‌تواند در چارچوب “دفاع قانونی” تعریف شود و افزود که این شناورها در برد موشک‌های ایران قرار دارند. او همچنین به توانایی نیروهای انصارالله یمن در دریای سرخ و باب‌المندب اشاره کرد و گفت این نیروها برای چنین عملیاتی آمادگی دارند.

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرده است که فرانسه “هرگز” به دنبال استقرار نظامی در تنگه هرمز نبوده، بلکه به دنبال یک مأموریت امنیتی است که “با هماهنگی ایران” انجام شود.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران در نایروبی (کنیا) گفت همچنان مخالف هرگونه محاصره از سوی هر طرف است و همچنین مخالف دریافت عوارض برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز است.

بریتانیا و فرانسه ماه گذشته گفته بودند که برنامه‌های تأمین امنیت تنگه هرمز در حال شکل‌گیری است.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد اعزام ناوشکن “اچ‌ام‌اس دراگون” باعث تقویت اعتماد کشتی‌های تجاری خواهد شد و پس از پایان درگیری‌ها از عملیات پاک‌سازی مین‌ها حمایت خواهد کرد.

پیش از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در ۲۸ فوریه (۹ اسفند)، حدود یک‌پنجم نفت جهان از طریق تنگه هرمز جابه‌جا می‌شد.

نرگس محمدی با تودیع “وثیقه سنگین” برای مداوا به تهران منتقل شد
بنیاد نرگس محمدی روز یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت، اعلام کرد که این فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، “پس از ۱۰ روز بستری در بیمارستانی در زنجان، با تودیع وثیقه سنگین و تعویق در اجرای حکم، با آمبولانس به بیمارستان پارس تهران منتقل و جهت درمان فوری توسط تیم پزشکی خود بستری شد”.

انتقال محمدی پس از روزها درخواست و هشدار خانواده و نزدیکانش درباره وضعیت بحرانی سلامتی‌اش انجام شد.

بنا بر داده‌های بنیاد نرگس محمدی حکم زندان او با قرار وثیقه به حالت تعلیق درآمده، اما مدت این تعلیق مشخص نیست.

محمدی که از آذرماه در زندان زنجان محبوس بود، اواسط اردیبهشت دو بار بیهوش شده و به بیمارستان محلی منتقل شده بود.

بیانیه بنیاد محمدی می‌گوید که تعلیق حکم کافی نیست و نرگس محمدی به “مراقبت دائمی و تخصصی” نیاز دارد.

این بیانیه تأکید می‌کند: ««باید اطمینان حاصل کنیم که او هرگز برای گذراندن ۱۸ سال باقی‌مانده محکومیتش به زندان بازگردانده نشود. اکنون زمان آن است که آزادی بی‌قید و شرط او و لغو تمام اتهام‌ها مطالبه شود.»

مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که دستور انتقال پس از نظر سازمان پزشکی قانونی صادر شده و این نهاد اعلام کرده است به دلیل بیماری‌های متعدد، او باید درمان را خارج از زندان و زیر نظر تیم پزشکی خودش ادامه دهد.

حمیدرضا محمدی، برادر نرگس محمدی که در اسلو نروژ زندگی می‌کند، گفته بود پزشکان قانونی پیش‌تر نیز انتقال خواهرش به تهران را توصیه کرده بودند اما این تصمیم متوقف شده بود. او وزارت اطلاعات ایران را مسئول این موضوع دانست.

او به آسوشیتدپرس گفت: «الان احساس آرامش می‌کنم. می‌توانم کمی راحت نفس بکشم.»

نرگس محمدی که ۵۳ سال دارد سال ۱۴۰۲، در حالی که در زندان بود، برنده جایزه نوبل صلح شد و در طول فعالیت‌هایش بارها زندانی شده است. بازداشت فعلی او پس از دستگیری در شهر مشهد آغاز شد.

خانواده محمدی گفته‌اند وضعیت سلامتی او در زندان از جمله به دلیل ضرب‌وشتم شدید هنگام بازداشت رو به وخامت گذاشته است. نرگس محمدی اسفندماه دچار حمله قلبی شد و از پیش از زندانی شدن نیز لخته خون در ریه داشت که نیازمند داروهای رقیق‌کننده خون و مراقبت مداوم است.

به گفته برادرش، از زمان انتقال به بخش مراقبت‌های قلبی بیمارستان زنجان، فشار خون او به‌شدت نوسان داشته، اکسیژن دریافت می‌کرده و قادر به صحبت کردن نبوده است.

کمیته نوبل نیز از مقام‌های ایرانی خواسته بود فوراً نرگس محمدی را به تیم درمانی تخصصی‌اش در تهران منتقل کنند و هشدار داده بود که «بدون چنین درمانی، جان او همچنان در خطر است.»

عرفان شکورزاده به اتهام “جاسوسی برای موساد و سیا” اعدام شد
میزان، خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از اعدام عرفان شکورزاده به اتهام “همکاری اطلاعاتی با موساد و سیا” خبر داد.

طبق این گزارش، شکورزاده که در یک مجموعه علمی مرتبط با پروژه‌های ماهواره‌ای فعالیت می‌کرد، متهم شده بود که “به‌صورت آگاهانه با سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا ارتباط برقرار کرده و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در اختیار آن‌ها قرار داده است”.

در گزارش میزان ادعا می‌شود که ارتباط شکورزاده ابتدا از طریق “ایمیل و فرم همکاری موساد” آغاز شد و بعداً از طریق “لینکدین، واتساپ و گوگل‌میت” ادامه یافت. طبق ادعای این گزارش، “فردی که خود را ایرانی مقیم کانادا معرفی کرده بود، در واقع افسر موساد” معرفی شده است.

به ادعای مقام‌های قضایی، شکورزاده “اطلاعاتی درباره محل کار، پروژه‌های ماهواره‌ای، کارکنان، شماره تماس‌ها، ساختار پروژه‌ها و جزئیات فنی را منتقل می‌کرده و در مقابل، ارز دیجیتال دریافت می‌کرده است”.

گزارش همچنین می‌گوید “او مدتی نیز تلاش کرده با سازمان سیا همکاری کند و در ازای ارائه اطلاعات، درخواست پول، ویزا و امکان تحصیل در آمریکا داشته است”.

در ادامه ادعا شده که موساد برای او “شماره خارجی، حساب جیمیل و ابزارهای ارتباطی امن فراهم کرده بود و از او می‌خواست اطلاعات بیشتری از محیط کاری و پروژه‌ها جمع‌آوری کند”.

عرفان شکور‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، در دانشگاه علم و صنعت بود و پیش‌تر کانال تلگرامی “خبرنامه امیرکبیر” به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده بود، او حدود ۹ ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن به زندان اوین منتقل شده بود. در این گزارش کسب رتبه نخست مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت در حوزه نرم‌افزارهای تست ماهواره و انتشار مقالات علمی در زمینه کنترل و موقعیت‌یابی ماهواره، از جمله سوابق علمی او ذکر شده بود.

فعالان حقوق بشر در روزهای گذشته با توجه به انتقال شکورزاده به زندان قزلحصار نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام او هشدار داده بودند. او پیش‌تر در یادداشتی از زندان نوشته بود زیر شکنجه و زندان انفرادی مجبور به اعتراف علیه خود شده است.

کنشگران و مدافعان حقوق بشر پیوسته نحوه محاکمات در جمهوری اسلامی را فاقد حداقل‌های متعارف دادرسی خواندهو اعدام‌ها را اغلب در راستای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه برای سرکوب مخالفت‌ها می‌دانند.

گزارش‌های تازه نهادهای حقوق بشری حاکی است که به خصوص پس از شروع جنگ ۴۰ روزه، جمهوری اسلامی اعدام زندانیان را به‌صورت تقریبا روزانه و در برخی موارد، پنهانی تشدید کرده است.

“سازمان حقوق بشر ایران” مستقر در نروژ می‌گوید که تحقیقاتش از انجام ۲۴ اعدام در ایران از اسفند ماه تا کنون حکایت دارند.

نتانیاهو: هنوز کارهای زیادی در ایران باقی مانده است
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) در گفت‌وگو با برنامه “۶۰ دقیقه” شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت که “هنوز کارهای زیادی” در ایران باقی مانده و رئیس‌جمهور آمریکا، با او درباره اهمیت نابودی ذخایر اورانیوم با غنای بالا در ایران هم‌نظر است.

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان این که جنگ اخیر با ایران “دستاوردهای بزرگی” داشته، افزود: «این جنگ اما هنوز پایان نیافته، زیرا هنوز تأسیسات غنی‌سازی اورانیومی هست که باید برچیده شوند. هنوز نیروهای نیابتی وجود دارند که ایران از آنها حمایت می‌کند و موشک‌های بالستیکی که آنها می‌خواهند تولید کنند. ما بخش زیادی از آن را تضعیف کردیم، اما کارهایی باقی مانده است که باید انجام شود.»

نتانیاهو به عوامل درگیر در جنگ اخیر با ایران نیز اشاره کرد و چین را از جمله حامیان جمهوری اسلامی توصیف کرد. او گفت: «چین تا حدی از تهران پشتیبانی کرده و در فراهم‌ساختن قطعات لازم برای تولید موشک همکاری داشته است. اما بیش از این نمی‌توانم توضیح بدهم.»

پیش‌تر رسانه‌ها به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بودند که چین در حال آماده‌سازی برای ارسال سامانه‌های جدید پدافند هوایی به ایران است. چین این گزارش‌ها را رد کرده و هرگونه حمایت تسلیحاتی از ایران را انکار کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل درباره آتش‌بس میان آمریکا و ایران نیز گفت که این موضوع باید جدا از آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان در نظر گرفته شود، حتی اگر ایران دیدگاه دیگری داشته باشد.

نتانیاهو گفت: «آنچه ایران دوست دارد انجام دهد این است که بگوید: اگر اینجا آتش‌بس برقرار شود، پس آنجا هم باید آتش‌بس برقرار شود.»

او ضمن طرح این ادعا که مردم در ایران، خیابان‌هایی را به اسم او و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: «در ایران من را به فارسی “بی‌بی جون” صدا می‌زنند.»

نتانیاهو همچنین اعلام کرد که می‌خواهد کمک نظامی سالانه ۳٫۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل “به صفر” کاهش یابد.

او به مجری برنامه گفت: «ما سالانه ۳٫۸ میلیارد دلار دریافت می‌کنیم و فکر می‌کنم زمان آن رسیده که خودمان را از وابستگی به این کمک نظامی باقی‌مانده جدا کنیم. گفتم: بیایید همین حالا شروع کنیم و این روند را طی دهه آینده اجرا کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل با طرح این موضوع که “کاهش حمایت از اسرائیل در آمریکا را مشاهده کرده” گفت که اعتقاد دارد این موضوع “تقریباً صددرصد با رشد انفجاری شبکه‌های اجتماعی مرتبط است”.

او افزود: «چندین کشور اساساً شبکه‌های اجتماعی را دستکاری کرده‌اند و این کار را بسیار ماهرانه انجام می‌دهند. این مسئله آسیب زیادی به ما زده است.»