دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واپسین ساعات باقیمانده از این آتشبس اعلام کرد که به درخواست شماری از مقامهای پاکستان، از سرگیری احتمالی حملات به جمهوری اسلامی را بهطور موقت متوقف و آتشبس را تمدید کرده است.
در این بین، مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با میانجیگری پاکستان نیز بینتیجه پایان یافت.
در هفتههای گذشته تنش میان دو کشور بر سر کنترل تنگه هرمز بالا گرفته است. تهران از زمان آغاز جنگ تا کنون این آبراه مهم بینالمللی را مسدود کرده است؛ اقدامی که بویژه بهدلیل پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی، به تنش میان تهران و بسیاری از دیگر کشورها نیز انجامیده است.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران مستقل، آتشبس کنونی میان تهران و واشنگتن را “شکننده” میدانند.
آخرین خبرها از تحولات جنگ را از اینجا دنبال کنید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران
گروسی: انتقال اورانیوم از ایران به خارج دشوار است، اما ناممکن نیست
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که انتقال ذخایر اورانیوم با غنای بالا از ایران به خارج از کشور، “دشوار است، اما غیرممکن نیست”.
این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که گفتوگوها درباره یک توافق احتمالی میان جمهوری اسلامی و آمریکا ادامه دارد. برآورد میشود جمهوری اسلامی حدود ۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای حدود ۶۰ درصد در اختیار داشته باشد.
گروسی با اشاره به این موضوع گفت انتقال این مواد از نظر فنی چالشبرانگیز خواهد بود، زیرا “این ماده به شکل گاز است، بسیار آلودهکننده است و انجام این عملیات آسان نیست”.
او همچنین افزود که گزینههای دیگری نیز در حال بررسی هستند؛ از جمله “کاهش غنا” که در آن، اورانیوم به شکلی با غنای پایینتر تبدیل میشود.
گروسی گفت که اگرچه آژانس بینالمللی انرژی اتمی به طور مستقیم در مذاکرات دخالت ندارد، اما همچنان با هر دو طرف در تماس است. او افزود: «سهم ما در این روند این است که آن را امکانپذیر و عملی کند.»
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پیش از این به روزنامه فایننشال تایمز گفته بود که قزاقستان اعلام کرده، در صورتی که آمریکا در مذاکراتش با ایران به توافق دست یابد این کشور آماده است تا ذخایر اورانیوم بسیار غنیشده ایران را نگهداری کند.
گروسی در مصاحبهای که روز جمعه ۲۹ مه (هشتم خرداد) منتشر شد به این روزنامه گفته بود، قاسم جومارت توکایف، رئیسجمهور قزاقستان در دیدار اخیرش با او در شهر آستانه، آمادگی این کشور را برای پذیرش این ذخایر ابراز کرد.
قزاقستان میزبان یک بانک ذخیره اورانیوم با غنای پایین است که تحت نظارت بینالمللی قرار دارد و هدف آن تضمین تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاهها در کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی و جلوگیری از گسترش سلاحهای هستهای است.
این تأسیسات ذخیره در سال ۲۰۱۷ با همکاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی راهاندازی شد.
سرنوشت ۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم ایران که تا سطح ۶۰ درصد غنیسازی شده، یکی از حساسترین موضوعات درباره توافقی برای پایان دادن به جنگ میان آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی است.
دونالد ترامپ خواستار آن شده که این اورانیوم از ایران خارج شود.
ترامپ: فکر میکنم توافق با ایران طی هفته آینده حاصل شود
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در گفتوگو با شبکه خبری “ایبیسی”گفت که فکر میکند “طی هفته آینده” به توافقی با ایران برای تمدید آتشبس و بازگشایی تنگه هرمز دست خواهد یافت.
او در یک گفتوگوی تلفنی با جاناتان کارل، خبرنگار ارشد این شبکه در واشنگتن، گفت: «همه چیز خوب به نظر میرسد، خیلی خوب به نظر میرسد.»
ترامپ در عین حال با اشاره به نارضایتی جمهوری اسلامی از حملات اسرائیل به لبنان افزود: «امروز یک مشکل کوچک پیش آمد، اما همانطور که احتمالا متوجه شدید، خیلی سریع آن را برطرف کردم.»
ترامپ همچنین با بیان این که “یک توافق صلح با ایران حتی میتواند بهتر از یک پیروزی نظامی باشد” گفت: «بنابراین، من با حزبالله صحبت کردم و گفتم تیراندازی نکنید، و با بیبی [بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل] هم صحبت کردم و گفتم تیراندازی نکنید و هر دو طرف تیراندازی به یکدیگر را متوقف کردند.»
رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «این موضوع سادهای نیست. شما درباره یک کشور واقعا بزرگ صحبت میکنید؛ آنها یک کشور بسیار بزرگ هستند که قرار است توافقی انجام دهند. خصومت بسیار زیادی وجود دارد، واقعا زیاد.»
او افزود: «بنابراین، این کار برای آنها آسان نیست. در واقع از دیدگاه ما هم آسان نیست. اما ما به آنچه نیاز داریم دست پیدا میکنیم.»
ترامپ همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی یادداشت تفاهم مربوط به بازگشایی تنگه هرمز نهایی و مورد توافق قرار خواهد گرفت، گفت: «فکر میکنم داریم درباره هفته آینده صحبت میکنیم.» او با اشاره به اینکه هنوز با متن یادداشت تفاهم موافقت نکرده است، گفت: «هنوز باید درباره چند نکته دیگر به توافق برسیم.»
ترامپ پیش از این مصاحبه، در شبکه اجتماعی تروث سوشالاعلام کرده بود که “گفتوگوها با جمهوری اسلامی ایران با سرعت زیادی ادامه دارد”.
این اظهارات او اندکی پس از پیام قبلیاش مطرح شد که در آن از دستیابی به یک توافق جدید آتشبس میان اسرائیل و حزبالله خبر داده بود.
ترامپ در این پیام ضمن تایید یک تماس “سازنده” با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در روز دوشنبه، نوشت که در نتیجه این تماس “هیچ نیرویی به بیروت اعزام نخواهد شد؛ و هر نیرویی هم که در مسیر بوده، همین حالا بازگردانده شده است”.
او همچنین تصریح کرد که از طریق نمایندگان بلندپایه، با حزبالله نیز “تماس بسیار خوبی” داشته و “آنها پذیرفتند که همه تیراندازیها متوقف شود ، اینکه اسرائیل به آنها حمله نکند و آنها هم به اسرائیل حمله نکنند”.