کویت: حمله ایران به فرودگاه یک کشته و چند زخمی در پی داشت

مقامات کویتی اعلام کردند ایران یک حمله پهپادی به ترمینال مسافربری فرودگاه بین‌المللی کویت انجام داده که در نتیجه آن یک نفر کشته و چند نفر زخمی و پروازها متوقف شده است.جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۴ آغاز شد که در پی آن، شماری از اصلی‌ترین مقامات حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای کشته شدند. چهل روز بعد، تهران و واشنگتن بر سر آتش‌بسی دو‌هفته‌ای توافق کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واپسین ساعات باقی‌مانده از این آتش‌بس اعلام کرد که به درخواست شماری از مقام‌های پاکستان، از سرگیری احتمالی حملات به جمهوری اسلامی را به‌طور موقت متوقف و آتش‌بس را تمدید کرده است.

در این بین، مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آمریکا با میانجی‌گری پاکستان نیز بی‌نتیجه پایان یافت.

در هفته‌های گذشته تنش‌ میان دو کشور بر سر کنترل تنگه هرمز بالا گرفته است. تهران از زمان آغاز جنگ تا کنون این آب‌راه مهم بین‌المللی را مسدود کرده است؛ اقدامی که بویژه به‌دلیل پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی، به تنش میان تهران و بسیاری از دیگر کشورها نیز انجامیده است.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران مستقل، آتش‌بس کنونی میان تهران و واشنگتن را “شکننده” می‌دانند.

آخرین خبرها از تحولات جنگ را از اینجا دنبال کنید:

جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران

کویت: حمله ایران به فرودگاه یک کشته و چند زخمی در پی داشت
مقامات کویتی اعلام کردند ایران یک حمله پهپادی به ترمینال مسافربری فرودگاه بین‌المللی کویت انجام داده که در نتیجه آن یک نفر کشته و چند نفر زخمی و پروازها متوقف شده است.

سعود عبدالعزیز العطوان، سخنگوی وزارت دفاع کویت صبح روز چهارشنبه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن) این اقدام جمهوری اسلامی را “تجاوز جنایتکارانه” دانست و گفت این حمله خسارات قابل توجهی به ساختمان وارد کرده و یک تن کشته و چند نفر را مجروح کرده است.

او در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد مجروحان تحت درمان قرار گرفته‌اند اما تعداد دقیق زخمی‌ها را مشخص نکرد.

وزارت دفاع کویت همچنین گفته که سیستم پدافندی این کشور موفق به رهگیری سه موشک بالستیک ایران شده و آنها را و سرنگون کرده است.

بیشتر بخوانید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران

سازمان هواپیمایی کشوری کویت نیز اعلام کرد پس از هدف قرار گرفتن “ترمینال یک”، پروازهای ورودی به فرودگاه‌های جایگزین منتقل و ترافیک هوایی متوقف شده است.

گزارش‌ها حاکی است این کشور متحد آمریکا در خلیج فارس طی ماه‌های اخیر هدف حملاتی از سوی ایران قرار گرفته است. تهران پیش‌تر کویت را متهم کرده بود که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از خاک این کشور برای انجام عملیات را می‌دهد.

حمله موشکی جدید سپاه به مقر احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان
مقرهای دو حزب “کومله زحمتکشان” و “حزب آزادی کردستان” در استان اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق هدف حملات موشکی جدیدی قرار گرفتند.

سپاه پاسداران در هفته‌های گذشته با وجود آتش‌بس با آمریکا و اسرائیل به حملات خود علیه پایگاه‌های احزاب کرد در اقلیم کردستان ادامه داده است.

رسانه‌های ایران با استناد به منابع عراقی گزارش دادند در منطقه “دره آلانه” در حدود ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق اربیل، مقر احزاب کرد ایرانی هدف حمله قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران

گروه کومله زحمتکشان در بیانیه‌ای تائید کرده است که روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد ساعت ۲۳ به وقت محلی دو موشک به مقر این گروه در “دره آلانه” اصابت کرده است.

امجد حسین‌پناهی، مسئول مطبوعاتی کومله زحمتکشان کوردستان در شبکه ایکس نوشته است “جمهوری اسلامی از آغاز جنگ تا کنون، با بیش از ۸۲ موشک و پهپاد، پایگاه‌ها و مقرهای کومه‌له را هدف قرار داده است”.

با وجود حملات حزب‌الله مذاکرات اسرائیل و لبنان از سر گرفته شد
هیئت‌های نمایندگی لبنان و اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد (۲ ژوئن) در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کردند تا دور برنامه‌ریزی‌شده دو روزه مذاکرات را از سر بگیرند.

در این نشست ندا حماده معوض، سفیر لبنان در واشنگتن، با همتای اسرائیلی‌اش یخیل لایتر، در وزارت خارجه آمریکا حضور دارند.

ریاست هیئت آمریکایی را مایک نیدهام، معاون دستیار رئیس‌جمهور و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بر عهده دارد.

بر اساس گزارش‌ها اعضای هیئت اسرائیلی گفته‌اند که حزب‌الله با وجود تعهدی که روز دوشنبه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داده بود، به درگیری‌ها ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گروه‌های نیابتی ایران

اعضای هیئت اسرائیلی اعلام کردند که حزب‌الله به‌طور علنی طرح “آتش‌بس در جنوب لبنان در برابر آتش‌بس در شمال اسرائیل” را رد کرده است.

نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، مخالفت شدید خود با مذاکرات را اعلام کرده و خواستار لغو گفت‌وگو با اسرائیل شده است.

دولت لبنان خواستار خلع‌سلاح حزب‌الله است. کابینه لبنان تصمیم گرفته است انحصار سلاح در اختیار دولت باشد. اینکه نیروهای مسلح لبنان بتوانند این تصمیم را عملی کنند، هنوز مشخص نیست. آنها پیش‌تر نیز در خلع سلاح حزب‌الله در جنوب لبنان ناکام مانده بودند؛ امری که بهانه کافی به اسرائیل برای آغاز عملیات نظامی‌اش را داد.

در همین حال، گزارش شده است که ایالات متحده در حال تدوین طرحی است که بر اساس آن نیروهای آمریکایی، ارتش لبنان را برای مقابله با حزب‌الله در بیروت آموزش خواهند داد.

هشدار مقامات ایران

مذاکرات اسرائیل و لبنان یک روز پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به درخواست دونالد ترامپ، حمله برنامه‌ریزی‌شده به بیروت را لغو کرد.

در همین حال، مقام‌های ایرانی هشدار داده‌اند که اقدام نظامی اسرائیل علیه لبنان می‌تواند منجر به توقف ارتباط میان ایران و ایالات متحده شود.

مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره بودجه وزارت خارجه برای سال ۲۰۲۷ گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند مذاکرات لبنان و اسرائیل را از موضوع ایران جدا نگه دارد، اما ایران تلاش می‌کند این موضوعات را به هم پیوند دهد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد ایران در تلاش است در روند مذاکرات بین لبنان و اسرائیل اخلال ایجاد کند تا در صورت رسیدن به هرگونه توافق در آینده، بتواند ادعا کند که آن را از طریق فشار خود به دست آورده است.

روبیو همچنین بر حمایت آمریکا از “خلع سلاح و تضعیف حزب‌الله” و در عین حال “تقویت دولت قانونی لبنان” تاکید کرد.

قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه تهدید به بستن تنگه باب‌الندب کرد
اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در اظهاراتی هشدار داد که در صورت تشدید تنش نظامی از سوی ایالات متحده یا اسرائیل در غزه و لبنان، احتمال گشوده‌شدن جبهه‌های جدید در منطقه وجود دارد.

روزنامه اسرائیلی “جروزالم پست” به نقل از رسانه‌های رسمی ایران نوشته قاآنی گفته است در چنین شرایطی، وضعیت تردد و کشتیرانی در تنگه باب‌المندب می‌تواند به شرایط مشابه تنگه هرمز تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: تنگه هرمز

قاآنی همچنین تأکید کرده است که “تجاوزات اسرائیل در غزه و جنوب لبنان” با تقویت و گسترش حمایت گروه‌های “مقاومت” فلسطینی و لبنانی و پاسخ نظامی مواجه خواهد شد.

در گزارش جروزالم پست آمده است که فرمانده نیروی قدس نسبت به هرگونه تشدید عملیات نظامی هشدار داده و بر آمادگی “محور مقاومت” برای گسترش جبهه‌های درگیری تأکید کرده است.

آمریکا از تحریم چهار ایرانی و چهار شرکت ارز دیجیتال خبر داد
وزارت خزانه‌داری آمریکاشامگاه سه‌شنبه ۱۲ خرداد (۲ مه) در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه شش فرد و چهار صرافی فعال در حوزه خدمات مالی و رمزارز مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

طبق این گزارش که در تارنمای وزارت خزانه‌داری منتشر شده است، افراد ایرانی تحریم‌شده شامل محمد آقامیر، محمدعلی آقامیر، علی خویی و امیرحسین‌راد هستند که با صرافی رمزارز “نوبیتکس” مرتبط معرفی شده‌اند.

همچنین چهار صرافی نوبیتکس، بیت‌پین، رمزینکس و والکس نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا دو فرد از جمهوری دموکراتیک کنگو را نیز به این فهرست افزوده است.

بیشتر بخوانید: تحریم‌ها علیه ایران

اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا در پلتفرم ایکس نوشته است در حالی که اقتصاد ایران به شدت در حال سقوط است، حکومت تصمیم گرفته از فناوری‌های ارز دیجیتال برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند؛ از جمله برای دور زدن تحریم‌ها و خارج کردن پول از کشور.

بسنت در ادامه تاکید کرده است که وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی ایران نشان می‌دهد که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ مؤثر بوده است.

اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده اخیرا اعلام کرد مجموع دارایی‌های رمزارزی مرتبط با جمهوری اسلامی که تا کنون توسط آمریکا توقیف شده، به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. او گفت این رقم مربوط به کل دارایی‌های توقیف‌شده تا امروز است و به یک اقدام واحد محدود نمی‌شود.

سناتور تد کروز: خطوط قرمز ترامپ درباره ایران درست است
تد کروز، سناتور بانفوذ جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس شامگاه سه‌شنبه ۱۲ خرداد (۲ ژوئن) در پلتفرم ایکس نوشت خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامل “باز شدن تنگه هرمز، توقف کامل غنی‌سازی، تحویل اورانیوم غنی‌شده و قطع تامین مالی تروریسم” درست هستند.

بیشتر بخوانید: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران

کروز همچنین تاکید است ایران برای برنامه هسته‌ای غیرنظامی نیازی به غنی‌سازی اورانیوم ندارد.

او در ادامه افزود: «غنی‌سازی تنها یک هدف دارد؛ ساخت سلاح هسته‌ای.»

این سناتور پرنفوذ همچنین گفته است که او و مارکو روبیو، وزیر خارجه، درباره راه‌هایی گفت‌وگو کرده‌اند که اطمینان حاصل شود ایران نتواند از خطوط قرمز عبور کند.

حملات پهپادی و موشکی سپاه به کویت و بحرین
فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سپاه پاسداران از حملات جدید موشکی و پهپادی خبر دادند.

کویت از رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران خبر داد، در بحرین آژیر خطر به صدا درآمد. وزارت کشور بحرین بامداد چهارشنبه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن) از شهروندان و ساکنان این کشور خواست که آرامش خود را حفظ کنند و به نزدیک‌ترین مکان امن بروند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از حمله به فرودگاه دبی در امارات متحده عربی و همچنیناز به صدا درآمدن آژیرهای خطر در شرق عربستان خبر دادند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) هم تائید کرد که چند موشک بالستیک و پهپاد ایرانی و یک ایستگاه کنترل زمینی نظامی در قشم را منهدم کردند.

سنتکام همچنین گفته است بامداد روز چهارشنبه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن) موج دیگری از پهپادهای منتسب به ایران که قصد حمله به نیروهای آمریکایی در کویت را داشتند، توسط سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا سرنگون شدند.

طبق داده‌های سنتکام هیچ‌یک از نیروها یا تاسیسات آمریکا در کویت دچار آسیب نشده‌اند.

سنتکام شامگاه سه‌شنبه نیز در پلتفرم خود در شبکه ایکس خبر داد نیروهای آمریکایی نفتکش “ام‌تی‌لکسی” خالی از محموله را که با پرچم بوتسوانا هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی به سمت جزیره خارک بوده از کار انداختند.

بیشتر بخوانید: تنگه هرمز

به گفته سنتکام، خدمه این کشتی هشدارهای مکرر را نادیده گرفتند و طی یک دوره ۲۴ ساعته چندین بار از تبعیت از دستورات نیروهای آمریکایی خودداری کردند. در نهایت یک هواپیمای آمریکایی با شلیک یک موشک به اتاق موتور کشتی آن را از کار انداخت و مانع رسیدن نفتکش به ایران شد.

سنتکام همچنین اعلام کرد که از ۱۳آوریل اجرای محاصره تمامی ترددهای دریایی به مقصد و از مبدا بنادر ایران را آغاز کرده است و نیروهای آمریکایی تا کنون شش کشتی تجاری را از کار انداخته و ۱۲۲کشتی را به مسیرهای دیگر هدایت کرده‌اند؛ اقدامی که هم‌زمان با ادامه آتش‌بس با ایران انجام می‌شود.

سپاه پاسداران: به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه حمله کردیم

سپاه پاسداران نیز در “بیانیه‌ شبانه” اعلام کرد در پاسخ به حمله آمریکا به یک نفت‌کش ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز یک شناور متعلق به “دشمن آمریکایی-صهیونیستی” را هدف قرار داده است.

در بیانیه سپاه گفته شده است که در پی حمله آمریکا به یک دکل مخابراتی در جنوب جزیره قشم، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و پایگاه‌ها و مراکز دریایی آن کشور هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته‌اند.

سنتکام بلافاصله ادعای سپاه پاسداران در مورد حمله موشکی و پهپادی به مقر ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین و یک پایگاه هوایی آمریکا در منطقه را تکذیب کرد و گفت تمامی حملات ایران به نیروهای آمریکایی شکست خورد.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در شرایطی این حملات را انجام می‌دهند که مذاکرات میان دو طرف عملا متوقف شده و در چارچوب یک آتش‌بس شکننده قرار گرفته‌اند.