شکایت شبکه “راشا تودی” علیه ممنوعیت پخش برنامه‌های خود در آلمان

شبکه دولتی “راشا تودی” علیه ممنوعیت پخش برنامه‌های خود در آلمان به دادگاه برلین شکایت کرد. وزارت خارجه روسیه به دنبال ممنوعیت این شبکه روسی در آلمان پخش شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان را در روسیه ممنوع اعلام کرده است.برنامه آلمانی‌زبان RT DE که توسط دولت روسیه تامین مالی می‌شود، علیه ممنوعیت پخش برنامه‌های آن در آلمان به دادگاه برلین شکایت کرده است.

تصمیم درباره ممنوعیت کار راشا تودی در آلمان توسط کمیسیون صدور مجوز و نظارت رسانه‌ای برلین – براندنبورگ به دلیل فقدان مجوز قانونی لازم گرفته شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در اینستاگرام بپیوندید

سخنگوی دادگاه اداری برلین به سرویس خبری اوانگلیک (epd) گفته است که شکایت راشا تودی علیه کمیسیون صدور مجوز و نظارت رسانه‌ای برلین-براندنبورگ تنظیم شده است. راشا تودی با این شکایت خواستار رسیدگی فوری علیه ممنوعیت پخش برنامه‌هایش در آلمان شده است.

این رسانه روسی پخش برنامه خود را از طریق ماهواره و اینترنت از ماه دسامبر ۲۰۲۱ آغاز کرد.

تلویزیون نووستی، شرکت مادر راشا تودی قبلا برای فعالیت این رسانه از لوگزامبورگ درخواست مجوز کرده بود که صادر نشد. به همین دلیل مقامات رسانه ای برلین-براندنبورگ در اول فوریه ۲۰۲۲ تصمیم بر توقف پخش برنامه‌های راشا تودی RT DE در آلمان گرفتند.

پس از این تصمیم، اپراتور ماهواره‌ یوتل‌ست نیز پخش RT DE را از طریق یکی از ماهواره‌های خود متوقف کرد.

تی وی نووستی در مخالفت با این ممنوعیت استدلال کرده که در ماه دسامبر ۲۰۲۱ مجوز پخش کابلی و ماهواره‌ای را در صربستان دریافت کرده است و با توجه به توافق شورای اروپا، پخش آن در آلمان نیز مجاز است.

تی وی نووستی همچنین ادعا کرده است نهادهای نظارتی آلمان به هیچ وجه مسئولیتی در قبال راشا تودی ندارند زیرا برنامه‌های RT DE در مسکو تولید و پخش می‌شود.

نهادهای نظارتی آلمان ولی معتقدند که چون دفتر مرکزی و استودیوی راشا تودی در برلین مستقر است آن‌ها در این زمینه مسئول هستند.

با این حال فعالیت روزنامه‌نگاران راشا تودی در آلمان ممنوع نیست و آنها حتی امکان شرکت در نشست‌های مطبوعاتی دولت فدرال را نیز بر عهده دارند.

ممنوعیت پخش راشا تودی در آلمان سبب شد فعالیت دویچه‌وله در روسیه به دستور مستقیم وزارت خارجه این کشور ممنوع اعلام شود و در نتیجه دویچه‌وله مجبور شد دفتر خبرنگاران خود در مسکو را ببندد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

شبکه دولتی راشاتودی “RT” در سطح بین‌المللی به شش زبان پخش می‌شود و می‌گوید برنامه‌های آلمانی‌زبان آن به تنوع عقاید در اروپا کمک می‌کنند. اما منتقدان تاکید دارند که این شبکه با انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغات، بلندگوی کرملین است.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: